Schrijversblock » Specials » Moderne marketing
Kennis is macht.

Methodes, technieken en trends voor marketing in de 21e eeuw

Methodes, technieken en trends voor marketing in de 21e eeuw Marketing is al meer dan een eeuw een manier voor producenten om hun producten bij de consument te krijgen. In het begin was dit nog op een zeer eenvoudige manier. Over de jaren is marketing zich steeds meer gaan richten op de behoeften van de consumenten. Door verschillende nieuwe technologieën werd het echter steeds makkelijker om de behoeften in kaart te brengen. In de 21e eeuw zijn er steeds meer verschillende methodes en technieken in de marketing. Daarnaast zijn er door technologische ontwikkelingen sterke trends ontstaan op het gebied van marketing.

Ontstaan van marketing

Marketing is ontstaan in het begin van de twintigste eeuw. Door het ontstaan van overschotten zochten de producenten een manier om hun producten toch bij de consument te krijgen. Na de tweede wereldoorlog, toen de koopkracht flink toe nam, lag de macht bij de consument. Hierdoor moest er nog meer op marketing worden gericht. Het identificeren van de behoeften van de klant begon vanaf toen centraal te staan.

Marketing in de 21e eeuw

Sinds het ontstaan van marketing is er veel veranderd. Door nieuwe technieken is marketing ook te voeren op een heel ander niveau. Vooral door de technologische ontwikkelingen is er steeds meer mogelijk. Anno 2017 is het mogelijk om hersenscans te maken en op deze manier te achterhalen wat bepaalde (onbewuste) behoeften zijn. Daarnaast zijn er veel andere nieuwe methodes, die marketing een heel nieuw leven in blazen. Er zijn verschillende nieuwe trends in de marketing, maar sommige 'oudere' methodes zijn echter nog steeds erg relevant.

Marketing trends

In de 21e eeuw zijn er verschillende belangrijke trends op het gebied van marketing:
  • Data is steeds meer beschikbaar en te gebruiken voor marketingdoeleinden.
  • Door sociale media is worth-of-mouth marketing een steeds groter onderdeel geworden.
  • Door sociale media wordt video marketing steeds belangrijker.
  • Er zijn steeds meer verschillende communicatiekanalen waar tussen gekozen kan worden.
  • Door het overschot van informatie worden reviews steeds belangrijker.
Neuromarketing: technieken, toepassingen en ethisch bezwaar

Neuromarketing: technieken, toepassingen en ethisch bezwaar

Neuromarketing is een vorm van marketing waarbij neurologie gebruikt wordt om de marketing te optimaliseren. Met neuromarketing wordt vooral de onbewuste werking van de hersenen onderzocht. Er wordt d…
Direct marketing: voorbeelden, trends, voordelen en nadelen

Direct marketing: voorbeelden, trends, voordelen en nadelen

Direct marketing wordt al jaren gebruikt als een effectieve manier van marketing. De (potentiële) klant wordt hierdoor rechtstreeks benaderd door het bedrijf dat een product of dienst aanbiedt. Direct…
Data mining: data verzamelen met web scraping & APIís

Data mining: data verzamelen met web scraping & APIís

Data is in steeds grotere getale beschikbaar door de komst van het internet. In verschillende branches begint data een belangrijke rol te spelen. In de marketing worden advertenties, die waarschijnlij…
Omnichannelmarketing: een strategie in de retail

Omnichannelmarketing: een strategie in de retail

Omnichannelmarketing is een vorm van marketing waarbij verschillende verkoopkanalen op elkaar af worden gestemd. Bedrijven maken veelal gebruik van multichannel- en crosschannelmarketing. Hiermee is d…
Marketing automation: tools, toepassing en implementatie

Marketing automation: tools, toepassing en implementatie

Marketing automation is het door software aan laten sturen van de marketing. Door de toepassing van marketing automation wordt de communicatie volledig gedaan op basis van klantdata. Hierdoor wordt de…
Growth hacking: een onderneming hard laten groeien

Growth hacking: een onderneming hard laten groeien

Growth hacking is anno 2017 een bekende marketingterm. Met growth hacking is het de bedoeling om een beginnende onderneming (startup) of een bestaande onderneming enorm hard te laten groeien. Growth h…
Gepubliceerd door Schrijversblock op 22-03-2017, laatst gewijzigd op 24-03-2017. Het auteursrecht van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
Schrijf mee!