Methodes, technieken en trends voor marketing in de 21e eeuw
Marketing is al meer dan een eeuw een manier voor producenten om hun producten bij de consument te krijgen. In het begin was dit nog op een zeer eenvoudige manier. Over de jaren is marketing zich steeds meer gaan richten op de behoeften van de consumenten. Door verschillende nieuwe technologieën werd het echter steeds makkelijker om de behoeften in kaart te brengen. In de 21e eeuw zijn er steeds meer verschillende methodes en technieken in de marketing. Daarnaast zijn er door technologische ontwikkelingen sterke trends ontstaan op het gebied van marketing.
Ontstaan van marketing
Marketing is ontstaan in het begin van de twintigste eeuw. Door het ontstaan van overschotten zochten de producenten een manier om hun producten toch bij de consument te krijgen. Na de tweede wereldoorlog, toen de koopkracht flink toe nam, lag de macht bij de consument. Hierdoor moest er nog meer op marketing worden gericht. Het identificeren van de behoeften van de klant begon vanaf toen centraal te staan.
Marketing in de 21e eeuw
Sinds het ontstaan van marketing is er veel veranderd. Door nieuwe technieken is marketing ook te voeren op een heel ander niveau. Vooral door de technologische ontwikkelingen is er steeds meer mogelijk. Anno 2017 is het mogelijk om hersenscans te maken en op deze manier te achterhalen wat bepaalde (onbewuste) behoeften zijn. Daarnaast zijn er veel andere nieuwe methodes, die marketing een heel nieuw leven in blazen. Er zijn verschillende nieuwe trends in de marketing, maar sommige 'oudere' methodes zijn echter nog steeds erg relevant.
Marketing trends
In de 21e eeuw zijn er verschillende belangrijke trends op het gebied van marketing:
- Data is steeds meer beschikbaar en te gebruiken voor marketingdoeleinden.
- Door sociale media is worth-of-mouth marketing een steeds groter onderdeel geworden.
- Door sociale media wordt video marketing steeds belangrijker.
- Er zijn steeds meer verschillende communicatiekanalen waar tussen gekozen kan worden.
- Voice search marketing wordt erg belangrijk.
- Door het overschot van informatie worden reviews steeds belangrijker.