Marketingplan in 5 stappen
Een strategisch marketingplan is, in tegenstelling tot een ‘normaal’ marketingplan, een rapport voor de lange termijn. Deze termijn is normaal gezien drie tot vijf jaar. Een marketingplan is een rapport waar de huidige marketingactiviteiten worden herzien en een nieuwe marketingstrategie wordt ontwikkeld.
Waarom een strategisch marketingplan?
De reden om een strategisch marketingplan te schrijven is om een goede basis te leggen voor de marketingstrategie op de lange termijn. Door middel van het schrijven van een strategisch marketingplan is het mogelijk om de sterke en zwakke punten van het bedrijf te vinden en de kansen en bedreigingen vanuit de markt te zien. Hierna is er een strategie te bedenken die wordt uitgewerkt en gebudgetteerd. Hierdoor zijn de marketinguitgaven onder controle te houden en is het te meten of de marketingactiviteiten iets opbrengen.
Opbouw strategisch marketingplan
Het strategisch marketingplan heeft een vaste lay-out. Strategische marketingplannen beginnen met een voorblad. Hierop staat het jaartal, de titel, de auteur en de datum. Vervolgens komt de titelpagina. Hierop staat weer de naam van de auteur, bedrijf, de opdrachtgever en de datum. Na de titelpagina komt de managementsamenvatting. Hierna de inhoudsopgave, gevolgd door het voorwoord. Na het voorwoord begint het eerste hoofdstuk, de inleiding. De opbouw van het strategische marketingplan ziet er uit als volgt:
- Voorblad;
- Titelpagina;
- Managementsamenvatting;
- Inhoudsopgave;
- Voorwoord;
- Hoofdstuk 1: Inleiding;
- Hoofdstuk 2: Interne analyse;
- Hoofdstuk 3: Externe analyse;
- Hoofdstuk 4: Eventueel marktonderzoek;
- Hoofdstuk 5: SWOT-analyse en strategische opties;
- Hoofdstuk 6: Implementatie;
- Hoofdstuk 7: Conclusies en aanbevelingen;
- Hoofdstuk 8: Bronnenlijst;
- Hoofdstuk 9: Bijlagen.